GeekMag.nl
Luchtvaart

Op Schiphol valt niets meer te beleven

Op Schiphol valt niets meer te beleven
Leestijd: 3 min.

De hemel boven Schiphol is blauw met wit –net als de tientallen grote vogels die aan de grond staan. Vergeet de kerosinedampen of gehaaste reizigers rond Schiphol: het is op de luchthaven oorverdovend stil geworden.

Het bovendek van parkeerplaats P1 (‘Kort parkeren’) op Schiphol telt een handjevol auto’s. De bijbehorende parkeerkelder is nagenoeg leeg. In de lucht boven Schiphol is ook geen enkele activiteit te bespeuren. Als er al vliegtuigen bewegen, gebeurt dat stil en niet op eigen kracht. Alleen de tractors die de toestellen slepen laten van zich horen.
Rond de hoofdingang is het al even rustig. Weg zijn de zwarte taxi’s en samendrommende reizigers: sinds het coronavirus zich als een lopend vuurtje over de wereld verspreidde, nam het aantal vluchten in hoog tempo af. En dus zijn er op deze zonnige lentedag op Schiphol nog maar heel weinig reizigers te vinden. Toeristen laten zich al helemaal niet meer zien. De vliegtuigen die nog vertrekken en arriveren, zijn allemaal ‘essentieel’ –zo’n 170 per dag, meest cargovluchten.

Een tractor versleept een Airbus van KLM

„We zien nu nog zo’n 5% van de reizigers die normaal op Schiphol komen”, vertelt woordvoerder Willemeike Koster van de luchthaven. Ze kan niet met zekerheid zeggen of dat vooral gerepatrieerde reizigers zijn, maar heeft wel een vermoeden. „Als er een vlucht vertrekt naar een land waarvan de overheid een reisverbod heeft uitgevaardigd, dan is dat zeker een repatriëringsvlucht.” Staat er een stad als Milaan op de borden, dan lijdt de aard van de vlucht geen twijfel.
Maar Milaan staat even niet op de borden. Londen wel. En Berlijn. En Praag. Erachter steeds dezelfde tekst: ‘Geannuleerd’. Alleen naar de Verenigde Staten vertrekken nog een paar vluchten.

Van de honderden vluchten op Schiphol vertrekken er nog geen 10

Van de honderden vluchten op Schiphol vertrekken er nog geen 10

Het sterk afgenomen aantal reizigers noodzaakte ’s lands grootste luchthaven om zijn activiteiten te beperken tot de kern. Om de logistiek in goede banen te leiden, blijven voorlopig alleen de pieren D, E en F open, en zelfs die draaien echter niet op volle kracht. Journalisten krijgen eenmalig een kijkje achter de schermen. Het levert een troosteloos plaatje op: neergelaten rolluiken, lege stoeltjes en ongebruikte lounges zijn stille getuigen van een enorme economische crisis in wording. Voor de luchthaven zelf, voor luchtvaartmaatschappijen en voor alle ondernemers die hun bestaan te danken hebben aan de duizenden toeristen die Schiphol op een gewone dag aandoen.

De rolluiken op pier G zijn gesloten

De rolluiken op pier G zijn gesloten

Buiten getuigen stilstaande KLM-toestellen van de coronacrisis. Zij aan zij wachten ze aan de gates op betere tijden. Wanneer die komen, weet niemand: de prognoses van Schiphol en KLM verslechteren met de week. Zolang landen hun grenzen sluiten, zal er weinig beweging in de kisten komen. Dus staan ze roerloos op de Aalsmeerbaan en aan de pieren. Rechts het blauw van KLM, links de oranje staarten van EasyJet.

De lounges zijn gesloten, de bankjes onbezet

De lounges zijn gesloten, de bankjes onbezet

In de nagenoeg lege vertrek- en aankomsthallen klinkt opeens het omroepsysteem. Op last van de burgemeester van Haarlemmermeer moeten reizigers anderhalve meter afstand houden. Pijlen bij de security check en borden op pier F vertonen dezelfde boodschap. Maar de security check heeft het rustiger dan ooit. En de reizigers op pier F hebben ruimte genoeg om zich aan de social distancing-voorschriften te houden. Als het coronavirus nog blijft rondwaren, kan die pier z’n deuren ook sluiten.

Redactie

De redactie van GeekMag.nl is altijd op zoek naar mooie verhalen. Over defensie, luchtvaart en vervoer, maar vooral mensen. Op GeekMag.nl delen we die verhalen en geven we je een kijkje in een wereld waarin je niet zomaar binnenkomt.

GeekMag.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *